onsdag 14 augusti 2013

Snygg, lättskött och pålitlig

Echinacea purpurea Magnus. I augusti finns det få växter som slår denna i min trädgård. Den står stadigt, blommar pålitligt och passar i stort sett överallt. En del plantor har jag sått själv, och eftersom den inte är fröäkta kan den variera lite i utseende, men det gör ingenting tycker jag. Den är lättsådd i alla fall, även om man får ha lite tålamod. Det tar ett par år innan den börjar blomma.
Hos mig står den tillsammans med tåtelgräs och blodtopp. Månadens favoritväxt för mig.

Andras favoriter i augusti hittar du hos Anna Vattenkanna.



3 kommentarer:

  1. Ja, den är så fin och det tycker sniglarna också! Hos mig lyckades bara en blomma överleva, resten blev avhuggna innan de hann komma upp. Så synd!
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  2. "Magnus" är en ståtlig herre
    bra val
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  3. Vad konstigt Hélena. Här hos mig låter sniglarna den vara. Grönsakslandet lockar mer...

    SvaraRadera

Tack för att du skriver här! Då blir jag glad! Nu kan dessutom vem som helst kommentera, inte bara du som är inloggad i Blogger.