söndag 15 september 2013

Man borde varit mexikan

Dahlia pinnata Helena
Dahliarabatten i Botaniska trädgården i Göteborg försätter mig just nu närmast i extas. Den ena magnifika skapelsen efter den andra förstummar mig. Hur kan något vara så fulländat? I går besökte jag parken och blev helt betagen.
Man borde helt enkelt ha varit mexikan. Det är därifrån de flesta dahlior tycks härstamma. För en hämmad, sparsmakad svensk som jag kan överdådet i en dahlia nästan kännas påträngande, och just därför blir reaktionen på botaniskas kanske 30 meter långa och tre meter djupa rabatt med hundratalet dahliasorter nästan fysisk. Den är helt överväldigande.

Dahlia pinnata Engelhardts matador står i lätt skugga under ett äppelträd.
Beroende hur ljuset faller på den upplevs den som röd, knallrosa och aprikosfärgad och liksom självlysande.




Dahlia pinnata Marys Jomanda är en klar favorit. Pompomdahlior är svårslagna i skönhet tycker jag. Jag är i och för sig förtjust i de flesta växter som har en tydlig form. De är lättare att kombinera med annat. 

Dahlia pinnata Oriental dream. Rosa blommor och rödbladigt blir nästan alltid snyggt  tillsammans.

Efter ett par timmar i Botaniska började dottern ledsna. Men jag hade svårt att sluta plåta...
– Kolla mamma, en Yohio-dahlia, sa min åttaåring när hon fick syn på Dahlia pinnata Sorbet. Associationen till melodifestivalfrillan är klockren tycker jag.

Dahlia pinnata Downham royal i skön samklang med en rosa variant som jag inte minns namnet på.

Den här pompomdahlian gjorde mig lycklig inombords. En bit över två meter hög och full med stora citrongula solar som lyste ner på mig. 

Jag vet att uppdraget för Blommig fredag var att visa vad som blommar i min trädgård just nu, men det här får duga. De växer förvisso i Göteborg och jag är redan tillbaka på hemmaplan i Stockholm, men jag älskar dem som om de var mina egna...





7 kommentarer:

  1. botaniska trädgården är helt fantastisk
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  2. Riktigt fina bilder på Dahliorna./Marika

    SvaraRadera
  3. Wow, vilka underbara dahlior, man vill bara ha...massor!!!

    SvaraRadera
  4. Får bli en tur till botaniska då... ..hade tänkt vänta till jag kan hämta lökarna nästa vecka men tänk, lek med tanken det skulle kunna bli frost. Nä det blir det inte! :-)Fina bilder! /Carina

    SvaraRadera
  5. Åh, jag vill åka dit, nu! Suck. Får kolla på dina bilder, det räcker långt det också. Och Yohio-dahlian, vilken kul referens! :) Ha en fin helg! Kram Kristina

    SvaraRadera
  6. Härliga bilder. Vilka färger - och vilken symmetri i pompomdahliorna!

    SvaraRadera
  7. Dahlia pinnata Helena ska jag lägga på minnet finare dahlia får man leta efter. Ditt andra inlägg om trädgårdsmässan får mig att längta till våren...

    SvaraRadera

Tack för att du skriver här! Då blir jag glad! Nu kan dessutom vem som helst kommentera, inte bara du som är inloggad i Blogger.