torsdag 25 oktober 2012

Linjerna i trädgården


Jag älskar långa böjar. De stora svepande linjerna skapar en rörelse som jag tycker känns vänlig och inbjudande. Jag har låtit de långa svängarna komma tillbaka på flera ställen i trädgården. De mjukar upp vår strama villa, är en prydnad i sig själva och känns mycket mer förlåtande än raka linjer vilket kan vara bra för en låt gå-trädgårderare som jag. Det är viktigt att få precis rätt böj på bågen för att ge ett harmoniskt intryck. Själv lade jag ut en trädgårdsslang för att hitta rätt, och sprang många vändor in i huset, upp på berget och ut på balkongen för att se hur linjen tog sig ut från olika vinklar innan jag bestämde mig.

Linjerna har jag markerat på olika sätt i trädgården:

Med buxbom: Dagarna innan jag fick höra talas om buxbomsdöden förverkligade jag min dröm om en buxbomshäck. Dålig tajming kan man tycka. Jag blev lite matt men än så länge har den klarat sig och nu har jag tagit en massa sticklingar för att kunna förlänga bågen så småningom. Jag vågar inte köpa flera plantor. De kan vara smittade och jag har ändå en liten förhoppning om att min häck ska klara sig från detta svamputbrott. Annars får jag väl ersätta den med något annat.

Med gatsten: En annan båge i trädgården har jag markerat med storgatsten som låg i högar på tomten när vi köpte huset. Fördelarna är flera: gräsmattan framhävs som en plantering, kontrasten mellan stenen och det gröna är en prydnad i sig och vi slipper trimma gräskanten eftersom det går att köra på stenen med gräsklipparen.

Och med odlingsbänkar:
Stenläggning runt hela gräsmattan är inte nödvändigt för att få fram bågformen. I stället har jag valt att placera odlingsbänkarna i linje för att markera formen. Man kanske kan sätta krukor, buskage eller en tvättlina för att ge samma känsla av upprepning, men det har jag inte testat.
Nu har jag i och för sig nya planer för den delen av trädgården, jag hinner inte med grönsaksodlingarna och bänkarna ska flyttas till en annan plats så småningom, men formen vill jag behålla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver här! Då blir jag glad! Nu kan dessutom vem som helst kommentera, inte bara du som är inloggad i Blogger.