söndag 21 oktober 2012

Två knölars djup

Mitt favoritträdgårdsprogram, Gardeners design, eller Året i trädgården som SvT lite oinspirerat har valt att kalla serien, har slutat för säsongen. En stor sorg för mig, men jag har förstått att den har sänts i evigheters evighet i England, så jag borde kunna hitta en hel del gamla avsnitt på nätet att frossa i under vintern.

I sista avsnittet för i år lärde jag mig i alla fall att tulpaner har större chans att blomma om år efter år om de planteras djupt. Jag vet inte om det stämmer. Jag har annars hört att lökväxter själva ser till att hamna på det djup där de trivs bäst. Och att det är vissa sorters tulpaner som kommer tillbaka, medan andra bara är designade för en blomning. Men för säkerhets skull stoppade jag ner mina sista tupaner extra långt ner i jorden, på två knölars djup. Det skadar väl inte tänkte jag.

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Men du - så här nästan en månad senare så har jag ju alla lökar kvar. Tiden har liksom inte funnits i höst. Kanske finns den i morgon? Jag vet att jag frågat förut. Men är det för sent nu?

    SvaraRadera

Tack för att du skriver här! Då blir jag glad! Nu kan dessutom vem som helst kommentera, inte bara du som är inloggad i Blogger.