torsdag 25 oktober 2012

Vikten av att vänta


Jag vet inte exakt vad detta är för träd. Näst intill svart stam, stora sylvassa taggar och vita små blommor på våren. Det har någon gång självsått sig i en bergsskreva på berget i min trädgård och de första åren här i huset var jag sugen på att ta ner det. Det enda som hindrade mig var dess strategiska placering. Det skulle vara svårt att få något annat att etablera sig där.

Det var tur att jag avvaktade. I dag är det ett av mina favoritträd i trädgården. Blomningen är tidig. Innan något annat slagit ut ger den vita plymen en fantastisk kontrast till den närliggande lönnens ljusgröna bladsprickning. Annars blir trädet aldrig speciallt frodigt, i stället står de svarta stammarna skulpturalt mot bakgrunden året om. I somras planterade jag en Rosa Helenae som ska få klättra upp i grenverket. Risken är väl att den täcker de vackra stammarna helt så småningom, men vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver här! Då blir jag glad! Nu kan dessutom vem som helst kommentera, inte bara du som är inloggad i Blogger.