söndag 21 oktober 2012

Ullungrönnen

När hösten börjar visa sitt sämsta ansikte med ett tjockt grått molntäcke, ett konstant duggregn och nästan inget riktigt dagsljus alls, har ullungrönnen Sorbus Commixta "Dodong" sin höjdpunkt. Den är spektakulär och dyker numera upp lite varstans. Den lyste rött från minst tre villaträdgårdar som jag gick förbi här i Örby i dag.

Själv är jag lockad, men kluven. Jag bor i en ganska tidstypisk villa från 1956 med grov sandfärgad rappad fasad. Ullungrönnens finflikiga lite sirliga blad passar inte riktigt. Jag är rädd att den inte smälter in. Jag är ingen hardcore stilfascist som bara har  50-talsväxter i min trädgård, men den här ser lite för exotisk ut för att jag ska vara bekväm. 


För mig är det viktigaste med trädgårderandet att skapa rätt känsla, och om något stör harmonin spelar det ingen riktig roll hur vackert det lyser. Har dock inte bestämt mig. Jag hoppas att om jag hittar rätt sammanhang till en ullungrönn därute kanske jag kommer undan och kan plantera en i alla fall. För den är vacker. Och man kan aldrig få för mycket fägnad så här i slutet av oktober.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver här! Då blir jag glad! Nu kan dessutom vem som helst kommentera, inte bara du som är inloggad i Blogger.