torsdag 21 mars 2013

Sötflockel med blåbär

Stevia rebaudiana är en favorit, även om jag hellre vill kalla den sötflockel. I somras fick jag en planta av en väninna som hade sått själv med lyckat resultat. Herregud vad den växte. På bara några veckor i augusti och september drog den iväg med 20-30 centimeter. I höstas klippte jag ner den, torkade bladen och ställde krukan frostfritt i vinterväxthuset. I efterhand kan jag se att den nog hade föredragit att övervintra inomhus, ett par plusgrader var för kallt, det optimala sägs vara runt 10 grader, men det är i alla fall liv i den ännu.


I vinter har jag ätit jag turkisk yoghurt med blåbär och sötflockel till mellanmål nästan varje dag och ibland använder jag den i teet. Det ska också gå att baka på de torkade bladen, men jag har inte försökt. Sötflockel är mycket söt, både färsk och torkad, så det gäller att använda den med måtta, men den är godare och nyttigare än raffinerat socker. Och så är den ju hemodlad.




Foto: Impecta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver här! Då blir jag glad! Nu kan dessutom vem som helst kommentera, inte bara du som är inloggad i Blogger.