fredag 5 april 2013

Nu knakar det i plastbyttorna

Frågan är hur smart det var att åka bort en hel påsklovsvecka från frösådderna. Jag borde ha planterat om dem först. Nog för att våren var fin nere i Västergötland. Snön smälte, blåsippor blommade och tranorna kom värdigt seglande ner mot Hornborgasjön, inte så många som de brukar vara så här års, men tillräckligt många för att ge den rätta vårkänslan. Men medan jag slog dank på vischan sa det knaaak och växte över alla bredder här hemma. De här var väl egentligen redo för omskolning redan innan påsk men nu bågnar plastbyttorna av växtvärk. Sommarblommor är snabba i starten och rosenskäran, Cosmos bipinnatus Double click cranberries, har blivit som en liten skog under växtbelysningen i kallförrådet.


Praktsalvian, Salvia splendens Lighthouse purple, har liksom svällt medan jag var borta. Jag bredsår nästan alla mina frösådder så jag hoppas att salvian inte har för känsliga rötter när jag kommer och rotar i dem.


Och zinnia Old scabiosa har blivit gänglig där den står lite för varmt i sovrumsfönstret. Jag har inga sysselsättningsproblem i helgen i alla fall. Det blir till att hjälpa några hundra små plantor att flytta till eget bo. Sån tur att solen skiner.



1 kommentar:

  1. Ojojoj... Men det där är ju alltid dilemmat, skola om när plantorna är lite för små eller komma tillbaka och de har vuxit lite väl bra. Allt ser väldigt livskraftigt och fint ut i alla fall!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver här! Då blir jag glad! Nu kan dessutom vem som helst kommentera, inte bara du som är inloggad i Blogger.