onsdag 23 januari 2013

Bäst just nu

Min ståtliga storbladiga murgröna köpte jag i en blomsteraffär i Liljeholmen för flera år sedan. Även om jag gillar grönt inomhus också blir jag sällan engagerad i mina inomhusväxter, men den här är som ett konstverk. Rankorna löper varv efter varv på en 60 centimeter hög båge, fyller vardagsrumsfönstret och gör att jag kan se ut i grannens trädgård genom ett frodigt titthål. Sommartid får den stå i uterummet och då växer den över alla bredder. I höstas började den plötsligt hänga, tappa blad och må dåligt och jag var rädd att den var förlorad, men nu har den tack och lov fått fart igen. Den är inte riktigt tillbaka i sin forna glans, men på god väg.

Anna Vattenkanna har utmanat alla som vill att utse sin favoritväxt varje månad, och det här blir mitt januarival. Andra har valt ekar, zebragräs, häggmispel och andra vintervackra utomhusväxter. Någon magiskt vacker kamelia såg jag också. Bara att surfa runt och låta sig inspireras.

2 kommentarer:

  1. En pampig murgröna är ju aldrig fel :-) Hoppas att den repar sig.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, jag är väldigt förtjust i murgrönor. De är alltid rätt, det är det som är så bra :-) Den skjuter en massa nytt nu så jag tror att faran är över.

      Radera

Tack för att du skriver här! Då blir jag glad! Nu kan dessutom vem som helst kommentera, inte bara du som är inloggad i Blogger.