tisdag 22 januari 2013

I väntan på våren

Så här, mitt i vinterns långa trädgårdspaus, börjar den göra sig påmind. Den som är bäst i oktober och sämst i mars. Den som är helt beroende av att det finns grenar att såga, hål att gräva, säckar att bära och rabatter att rensa. Jag tänker på konditionen. Under odlingssäsongen får jag det mesta av min motion i trädgården, men det är vare sig hälsosamt eller roligt att sitta inne och bli fet i vintermörkret. Förra våren var jag så klen att jag fick ryggskott av att bära jordsäckar. Pajade större delen av maj. I år har jag därför bestämt mig för att vara i grävform redan i april. Jag tänker på alla de där djupa gjutningshålen jag måste gräva till den långa spaljén jag vill ha mot grannen, jag tänker på den nya rabatten jag vill anlägga och på komposten som måste grävas om. Och då blir det lite lättare att stappla iväg till gymmet.

Värsta bästa träningsredskapen. På sommaren.

2 kommentarer:

  1. Alltså, jag är ingalunda nån hurtbulle. Känner bara att den här säsongen ska jag maxa i trädgården. Förbereder mig för det...

    SvaraRadera

Tack för att du skriver här! Då blir jag glad! Nu kan dessutom vem som helst kommentera, inte bara du som är inloggad i Blogger.