fredag 9 november 2012

Krukor på ett räcke

Jag gillar det som inte är sprillans nytt. Särskilt utomhus. Men jag vägrar att köpa avskavda grejer med patina som inte tiden har gett dem. Det känns som den yttersta konsekvensen av förbrukningssamhället - fejkad ålder. Alltså: när jag inte hittade några gamla fina lerkrukor på loppis fick jag köpa de här nya, orangelysande. De blir snart matta de med.

Som den Blocket-fan jag är letar jag annars alltid trädgårdsgrejer på nätet. Krukhängarna köpte jag i våras för 50 spänn hos en tjej nån kilometer härifrån. Jag har haft penséer, pelargoner och nu cyklamen i. Tanken är inte bara att pimpa trappräcket. Trappan förbinder vardagsrummets balkong med trädgården och landar på altanen. Några växter på räcket räcker för att skapa samband och göra gränsen mellan inne och ute mer flytande. Jag har funderat på att ha klätterväxter i räcket men jag har inte kommit på någon praktisk lösning för detta ännu. Tills vidare har jag i alla fall mina små krukor. Men cyklamen börjar se lite medtagen ut så snart får jag hitta något vintergrönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver här! Då blir jag glad! Nu kan dessutom vem som helst kommentera, inte bara du som är inloggad i Blogger.